|
|
Prvé náznaky osídlenia možno datova do 11 storoèia (staršie aktivity na tomto území indikujú dokonca nálezy pästných klinov)
Zahustenie osídlenia podporuje:
- rozvoj kutania (lokalita Šachtièka medzi osadami Bully a Môce) spolu s banskými aktivitami blízkej Španej doliny (najmenej od r. 1263)
- útoky krvilaèných nomádskych lúpežných hord Maïarov pod vedením Arpáda
- morové rany a nasledujúce saské a švábske osíd¾ovanie
- agresie Tatárov a Osmanov
- vyhnanstvom úèastníkov ve¾kých banských rebélií z rokov 1525-6
- už od konca 15. storoèia sa osíd¾ovanie výrazne koncentruje v osadách „ Banskej komory „ (meïou zo Španej doliny boli okované Kolumbove lodi)
- Komorské osady Môce – Bully – Mistríky ležia na trase jednej z vetiev slávnej „ Jantárovej cesty „ a prechádzala nimi i „cesta kuriérov“ so stanoviskom v osade Bully. Bullovskí osadníci udržiavali od 15. storoèia banský vodovod
- po nezhodách zástupcov jednotlivých osád obce došlo ku koncu v tom, že kostol a faru postavia na neutrálnom území, èo sa aj stalo r. 1702
Nedá sa opomenú:
- že obec bola rodiskom a pôsobiskom poétu Tichomíra Milkina
- že až do vyvlastnenia tam úspešne pôsobilo Donovalské spotrebné družstvo
- že v r. 1906 sa zaèala v osadách zavádza elektrina
- že v r. 1938 sa v osade Bully dokonèil vodovod (s èiastoènou prekládkou z dreva do liatiny)
- že osada Bully bola dlhší èas pôsobiskom extravagatného èeského spisovate¾a a umelca Jozefa Váchala
- že formálnym vyhlásením na hoteli „ Šport“ v októbri 1944 prešla povstalecká armáda na partizánsky spôsob boja
- že Bully boli sídlom štábu partizánskej brigády „Vpred“
- že na Bulloch a lokalite „Poudiera“ jednotka SS „Edelweis“ zmasakrovala a upálila desiatky nešastníkov
- že ako obec tak i osadníci sú držite¾mi vysokých radov a vyznamenaní, vèítane titulu „Spravodlivý medzi národmi“
- že ekonomický a politický tlak spôsobil takmer úplné vy¾udnenie osád
Originálny ERB na peèati obce - centrálne umiestnenú listinu carbonarie korunuje symbol baníctva.
Erbové zvieratá a súèasne strážcami erbu sú jašterièka a drak.
- na miestne legendy o troch zlatých ståpoch Baranej hlavy a rozsiahlych pokladoch nepriamo poukazuje aj patrón h¾adaèov pokladov - sv. Anton z Padovy, ktorému je dedikovaný miestny kostol
- zaujímavá je aj špekulácia, kde sa nabral drak, ako zviera spiace na pokladoch a jašterièka, ktorá žije v podzemí, ergo o pokladoch vie.
|
|
|