|
|
Prvé náznaky osídlenia možno datovať do 11 storočia (staršie aktivity na tomto území indikujú dokonca nálezy pästných klinov)
Zahustenie osídlenia podporuje:
- rozvoj kutania (lokalita Šachtička medzi osadami Bully a Môce) spolu s banskými aktivitami blízkej Španej doliny (najmenej od r. 1263)
- útoky krvilačných nomádskych lúpežných hord Maďarov pod vedením Arpáda
- morové rany a nasledujúce saské a švábske osídľovanie
- agresie Tatárov a Osmanov
- vyhnanstvom účastníkov veľkých banských rebélií z rokov 1525-1526
- už od konca 15. storočia sa osídľovanie výrazne koncentruje v osadách "Banskej komory" (meďou zo Španej doliny boli okované Kolumbove lodi)
- Komorské osady Môce – Bully – Mistríky ležia na trase jednej z vetiev slávnej "Jantárovej cesty" a prechádzala nimi i „cesta kuriérov“ so stanoviskom v osade Bully. Bullovskí osadníci udržiavali od 15. storočia banský vodovod
- po nezhodách zástupcov jednotlivých osád obce došlo ku koncu v tom, že kostol a faru postavia na neutrálnom území, čo sa aj stalo v roku 1702
Nedá sa opomenúť:
- že obec bola rodiskom a pôsobiskom počtu Tichomíra Milkina
- že až do vyvlastnenia tam úspešne pôsobilo Donovalské spotrebné družstvo
- že v r. 1906 sa začala v osadách zavádza elektrina
- že v r. 1938 sa v osade Bully dokončil vodovod (s čiastočnou prekládkou z dreva do liatiny)
- že osada Bully bola dlhší čas pôsobiskom extravagatného českého spisovateľa a umelca Jozefa Váchala
- že formálnym vyhlásením na hoteli "Šport" v októbri 1944 prešla povstalecká armáda na partizánsky spôsob boja
- že Bully boli sídlom štábu partizánskej brigády "Vpred"
- že na Bulloch a lokalite "Poudiera" jednotka SS "Edelweis" zmasakrovala a upálila desiatky nešastníkov
- že ako obec tak i osadníci sú držiteľmi vysokých radov a vyznamenaní, včítane titulu "Spravodlivý medzi národmi"
- že ekonomický a politický tlak spôsobil takmer úplné vyľudnenie osád
Originálny ERB na pečati obce - centrálne umiestnenú listinu carbonarie korunuje symbol baníctva.
Erbové zvieratá a súčasne strážcami erbu sú jašterička a drak.
- na miestne legendy o troch zlatých stepoch Baranej hlavy a rozsiahlych pokladoch nepriamo poukazuje aj patrón hľadačov pokladov - sv. Antón z Padovy, ktorému je dedikovaný miestny kostol
- zaujímavá je aj špekulácia, kde sa nabral drak, ako zviera spiace na pokladoch a jašterička, ktorá žije v podzemí, ergo o pokladoch vie.
|
|
|